Marokko ontkent inhoud Spaanse reportage over verdovende pillen

Het directoraat-generaal voor de Nationale Veiligheid (DGSN) heeft de inhoud van een Spaanse videoreportage over verdovende pillen categorisch afgewezen.

De reportage werd onlangs uitgezonden door de Spaanse tv-zender ‘TV Cuatro‘ en ging over onder meer medicijnen (Benzodiazepinen) die in Spanje worden gekocht voor 60 eurocent en in Marokko worden verkocht als drugs (Karkoubi) voor 60 euro.

Een Spaanse journalist is daarvoor naar Tanger afgereisd en sprak met wat gepresenteerd werd als een drugsbaron die bescherming geniet van het Marokkaanse regime. De drugsbaron zou maandelijks 180 duizend euro winst maken.

Marokko heeft dat echter ontkend en zegt dat degene die de Spaanse journalist sprak werkt als bewaker van een parkeergarage. Volgens de verklaring van het DGSN kreeg de bewaker 200 euro om te zeggen wat de journalist wilde horen.

In de verklaring staat ook te lezen dat zowel de bewaker als een gids van de Spaanse journalist opgepakt zijn voor verhoor. Volgens DGSN werd het onderzoek gestart nadat gezegd werd dat ”de drugsbaron” bescherming genoot van de rechters en politie.

Opvallend is dat de Marokkaanse officiële instanties niet hebben gereageerd op een BBC-documentaire die onlangs verscheen over de hasjhandel. Marokko heeft ook geen onderzoek gestart ondanks dat de documentaire Khalid El Bachrioui heeft genoemd. Khalid moet vier jaar uitzitten in Nederland voor zijn betrokkenheid bij internationale drugshandel en witwassen van geld. Maar hij bekleedt een publiek functie in Al Hoceima en staat daar bekend als een van de belangrijke lokale figuren van het Marokkaanse regime.

 

Lees ook: 

Marokko geeft groen licht voor hasjexport naar Europa

Hespress bekritiseert BBC vanwege hasjdocumentaire