Marokkaanse racist Hasna El Maroudi biedt Imazighen ‘excuses’ na 15 jaar

De Marokkaanse raciste Hasna El Maroudi biedt vandaag dan eindelijk en noodgedwongen excuses aan de Imazighen.

In 2005 schreef Hasna El Maroudi een smerig artikel over hoe zij denkt over de Imazighen. Na de publicatie van het racistische artikel verscheen Hasna El Maroudi op de Nederlandse televisie om de Imazighen te beschuldigen van geweld en doodsbedreigingen. Hasna kreeg steun van Rita Verdonk en Ayaan Hirshi Ali. Verder dan de steun van deze twee kwam Hasna niet.

Vandaag werd Hasna en haar Lilith Magazine eraan herinnerd. Dit nadat haar magazine een artikel publiceerde over de tatoeages van de Amazigh vrouwen. Nederlanders met Amazigh roots vroegen haar of ze van mening is veranderd over de Imazighen, vooral omdat op de website van het magazine staat dat ”Lilith is tevens advisor van (media)bedrijven op het gebied van diversiteit, inclusiviteit en het creëren van een veilige werkplek voor diverse groepen”, een opvallende omschrijving van een magazine van Hasna El Maroudi.

Nadat Hasna El Maroudi realiseerde dat de blokkade niet meer helpt schreef ze op haar persoonlijke account een tekst waarin ze haar excuses aanbiedt. Ruim 15 jaar na haar daad en enkel toen ze onder druk kwam.

Hieronder het smerige artikel van Hasna El Maroudi, aan de lezers om te bepalen of de excuses oprecht zijn of een poging is om de naam van haar bedrijf te redden en vooral een centje te verdienen aan de Amazigh bewustwording onder het volk dat zij voor alles en nog wat uitmaakte.

Mocro: De Berbers
door Hasna El Maroudi

‘Ben je soms van de verkeerde kant?’ vraagt hij terwijl zijn borsthaar me schaamteloos aankijkt. ‘Hoe bedoel je?’ Ik doe alsof ik nergens vanaf weet. ‘Nou precies zoals ik het zeg. Ben je Berbers of van de verkeerde kant? Arabisch dus?’ In een poging arrogant over te komen houdt hij zijn hoofd omhoog. Helaas kan hij z’n hoofd niet stil houden en ziet het er meer uit alsof hij een tik heeft of geestelijk niet helemaal in orde is. Stiekem denk ik ‘Logisch, wat verwacht je anders van zo’n stinkberber.’ Zijn barbaarse uiterlijk verraadde hem meteen al. Welke degelijke Arabier zou immers zo met zijn borsthaar te koop lopen? Ik ken er geen.

De vete tussen Arabieren en Berbers duurt al jaren. De Berbers waren vroeger de baas in Marokko en om die reden verwijten zij ons, de Arabieren, dat wij hun land hebben ingepikt. Wij vinden op onze beurt de Berbers onontwikkeld en primitief, bijvoorbeeld omdat zij alle berggeiten naar Nederland laten overkomen. Het zijn de Berbers die het criminele pad verkiezen en het zijn dus de Berbers die de Marokkanen een slechte naam bezorgen. Waar hij de suggestie vandaan haalt dat ik van de verkeerde kant zou zijn is me dus een groot raadsel.

Eigenlijk is het natuurlijk te gek voor woorden om nog steeds te ruziën over een gebeurtenis die rond 670 na Christus heeft plaatsgevonden. Om die reden antwoordde ik poeslief ‘Ik ben Arabisch van afkomst.’ ‘Ja, ja,’ zei hij met de meest vervelende toon van de wereld en een blik vol minachting. Hij liet zijn ogen over mijn lichaam glijden. ‘Ben je islamitisch?’ vervolgde hij zijn vragenvuur. Ik antwoordde met een volmondig ‘ja’, maar hij leek het niet te horen. Ik ben een Arabier en het dus niet waard om naar te luisteren.

Vroeger kon het me niets schelen of iemand Arabisch of Berbers was. Terwijl mijn nichtjes zich druk maakten om een Berbers meisje dat zei dat ze Arabisch was, hield ik me meer bezig met andere dingen. Nu ik ouder ben en de irritatie van de andere kant leer kennen, bemerk ik ook bij mezelf een opgekropte woede. Het merendeel van de Marokkanen in Nederland is Berbers, dus genoeg aanleiding om me aan ze te ergeren. Zoals wanneer ik op een bruiloft aan tafel word gezet met alleen maar Berberse vrouwen om mij heen. De Berberse taal klinkt mij vreemder in de oren dan Chinees, dus mijn hele avond is bij voorbaat al vergald. De meeste Berbers spreken wel Arabisch, maar vertikken het om de taal van de elitairen te spreken. Gooi daar bovenop dat bij Berberse bruiloften de mannen en vrouwen gescheiden feest moeten vieren en mijn avond is zeker weten naar de knoppen.

Maar hoewel in de minderheid, er zijn ook nog leuke berbers. De Imazighen komen bijvoorbeeld van een stam die niet kijkt naar afkomst en dus geen onderscheid maakt tussen verschillende Marokkanen. Er was eens een tijd dat ik tot eenzelfde soort positieve toekomstgezinde Marokkanen hoorde, maar inmiddels ben ik verpest. Ik vraag me af hoe dat komt. Ben ik geïndoctrineerd of zijn de Berbers gewoon echt heel stom?

 

De verschijning van Hasna El Maroudi op Nederlandse televisie waarin ze benadrukt dat ze achter haar ‘column’ staat en de Imazighen beschuldigt van geweld en doodsbedreigingen

 

Excuses van Hasna El Maroudi vandaag

Artikel van Hasna El Maroudi